AL-QURAN

Tuesday, July 5, 2011

Mencari RedhaMu Ya Allah..


PERINGATAN BUAT DIRI YANG DHAIF DAN SAHABAT2 YANG DISAYANGI..

“La tahzan Ya ukhti..

Ujian ini tanda kasih sayangNya pada ukhti..

Tarbiyah diri sebelum bertemu Sang Pencipta diri..

Tanda kita redha dengan takdir Ilahi

Bersabarlah..”


Seringkali kite mendengar ungkapan sebegini tatkala dihimpit kesulitan duniawi..

Kite juga sering berpesan pada sahabat untuk menerima dengan redha tiap perkara yang mendatang..tapi.. taukah kite ape itu redha dan sedalam manakah kite memahami nya? Sedarkah kite tentang apa yang kite perkatakan itu dirasakan mudah tapi bagaimana praktikalnya ia untuk kite implement dalam kehidupan yang penuh pancaroba ini..?

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

(As-Saff 61:2)

Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.

(As-Saff 61:3)

Hmm..beginilah kehidupan dunia..Terkadang kita terlupa apa yang pernah kite perkatakan dek terlalu tertekan dengan masalah yang dihadapi..tapi inilah manifestasi daripada kekuatan hubungan kite dengan Maha Pencipta.. Peringatan buat diri yang hina disisiNya ini.. Sesungguhnya Allah telah berfirman :

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, " (Ash-Syar-h 94:5)

"(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan." (Ash-Syar-h 94:6)

Tertarik rasanya dengan persoalan dari sebuah blog seorang sahabat ...

“Bagaimana mendapat rahmat dan redha Allah? Adakah cukup sekadar kita mengaku dengan Qalbi (hati/jiwa) lalu kita benarkan pengakuan itu dengan Qauli (sebutan) dan akhirnya kita zahirkan dengan Fe’li (perbuatan)?

.. mari sama2 kita hayati sebuah perjalanan sahabat yang REDHA dengan ketentuan Allah.. moga menjadi iktibar buat kite..

Dari Abdul Malik Bin Marwan (salah seorang khalifah)

“Barangsiapa ingin melihat seseorang dari ahli Surga, hendaklah ia melihat ‘Urwah bin az-Zubair”


Kisah seorang sahabat Rasulullah 'urwah Ibnu zubair Al Awwam, iaitu anak kepada dua orang sahabat Rasulullah.. Zubair AlAwwam dan Asma' Abu Bakar. Ujian yang dikurniakan Allah kepada 'urwah dan anaknya dalam perjalanan ke Damascus untuk berjumpa khalifah walid Ibnu Abdul Malik, dia ditimpa penyakit pada kakinya. Kemudian apabila berjumpa dengan doktor, 'urwah dinasihatkan supaya dipotong kaki itu dengan segera kerna tidak ada ubat yang dapat menyembuhkannya.. tanpa sedikit pun rasa sedih, dia merelakan keputusan itu.. bayangkan sahabat, apabila doktor menawarkan untuk membius kakinya, 'urwah menolak. katanya;

"Jangan, aku yakin tiada seorang yang beriman kepada Allah mahu meminum sesuatu yang dapat menghilangkan akalnya, kerana jika hilang akal, ia akan lupa kepada Allah. Jika kamu harus memotong kakiku, maka laksanakanlah tugas itu di saat aku sedang solat supaya aku tidak merasa sakit"

Subhanallah..hebatnya ikatan hati `Urwah dengan Yang Maha Esa…


Tidak terhenti setakat itu, maha suci Allah sekali lagi menguji 'urwah dengan pemergian anaknya pada malam tersebut, kerna disepak kuda... Dengan tenang, 'urwah menuturkan bait indah ini..


" Ya Allah, segala puji bagiMu, aku mempunyai empat kaki dan tangan, kemudian Engkau ambil satu. Kini hanya tinggal tiga. Dan aku mempunyai tujuh anak, kemudian Engkau ambil satu, kini mereka tinggal enam orang. Jika Engkau tiba-tiba memberi penyakit setelah memberi kesihatan, dan jika Engkau mengambil apa yang telah Engkau berikan, maka segala puji hanya bagiMu, Ya Allah

Subhanallah..

Insan hebat. yang redha pada setiap ujian dariNya. hati dan fikirannya hanya berpusat pada Allah. tidak mengeluh, apatah lagi menyalahkan takdir..

Ayuh bersama kite koreksi diri.. kembali mempertautkan lagi ikatan hati dengan Ilahi. Sama-sama kite renungkan nilai taqwa yang masih bersisa dalam diri.. Ayuh sama2 kita bajai benih2 taqwa yang masih mampu tumbuh mekar didalam hati ini..InsyaAllah.. Akhir kalam, CINTAILAH ILAHI kerana itu adalah CINTA HAKIKI..



No comments:

Post a Comment